Core Web Vitals – co to jest i co należy o tym wiedzieć?

Core Web Vitals to miary szybkości i wydajności witryn internetowych. Core Web Metrics (CWV) to jeden ze sterowników aktualizacji Page Experience Signals wprowadzonej pod koniec sierpnia 2021 r. CWV staje się integralną częścią każdej strony internetowej z responsywnością, bezpieczeństwem, szyfrowanymi połączeniami i brakiem mnóstwa reklam. Wprowadzenie Core Web Vitals jako dodatkowego czynnika rankingowego wiąże się z rosnącą rolą doświadczenia użytkownika w ocenie jakości serwisu. Najnowsze informacje Google jasno pokazują kierunek zmian w pozycjonowaniu. Zadowolenie internautów i wyników wyszukiwania jest kluczowe, aby strona zajmowała wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Sposoby mierzenia Core Web Vitals

Źródła danych o wynikach poszczególnych elementów internetowych można podzielić na dwa typy.

Pierwszy z nich to dane laboratoryjne (dane kontrolne), czyli pomiary wykonywane za pomocą specjalnych narzędzi. Dane laboratoryjne pokazują, jak potencjalni użytkownicy postrzegają daną stronę. Oczywiście są to konkretne założenia mierzone w warunkach laboratoryjnych, więc analiza Core Web Vitals musi opierać się również na rzeczywistych danych (tzw. zebranych danych). Dane laboratoryjne znaleźć można w Page Speed Insights, Google Dev Tools, GTMetrix lub Lighthouse for Web Dev. Te dane mierzą takie wskaźniki, jak: SI, FCP, TTI, LCP, CLS czy TBT. 

Drugi typ to dane zgromadzone, czyli wyniki rzeczywistych wizyt użytkowników korzystających z przeglądarki Chrome. Te dane odzwierciedlają średnie wskaźniki Web Vitals z 28 dni z raportu Chrome User Experience Report (CrUX). Zebrane dane są mierzone za pomocą Google PageSpeed Insights i Google Search Console w celu pomiaru  FID, LCP, FSP i CLS.

Podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals

LCP – wskaźnik LCP pokazuje prędkość ładowania usługi. Wartość jest mierzona jako czas potrzebny przeglądarce na załadowanie największego elementu witryny (tekstu, grafiki lub wideo). Wyniki są interpretowane w następujący sposób: do 2,5 sekundy wskaźnik jest uważany za pozytywny, a od 2,5 sekundy do 4 sekund jest uważany za średni. Z kolei wartości LCP powyżej 4 sekund wskazują na duże ryzyko opuszczenia serwisu przez internautów i uznawane są za bardzo niskie. W szczególności obszar mierzony przez analizę LCP znajduje się nad zakładką, która jest pierwszym ekranem, który widzi użytkownik po załadowaniu strony. Głównym skutkiem wysokiego LCP jest dłuższe opóźnienie wczytywania poszczególnych elementów.

FID – jest to tzw. opóźnienie pierwszego wykonanego działania. FID jest miarą interaktywności strony internetowej. Mówiąc najprościej, jest to czas potrzebny, aby witryna stała się w pełni interaktywna po rozpoczęciu ładowania. Prawidłowy FID mieści się w granicach 100 ms do pierwszej interakcji. Indeks FID między 100 a 300 ms wskazuje, że interaktywność danej witryny wymaga poprawy. Natomiast wynik Core Web Vitals wynoszący ponad 300 ms jest niepokojący i może negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników danej witryny. Jeśli chodzi o wpływ wysokiego FID, głównym problemem jest brak możliwości szybkiej interakcji z witryną.

CLS – CWV mierzy wizualną stabilność układu strony internetowej. Stabilność obliczana jest jako suma widocznych przesunięć podczas ładowania strony. CLS dotyczy ruchów, które nie są bezpośrednio związane z interakcją użytkownika. Pojawiające się wyskakujące okienka nie są liczone jako część wskaźnika CLS. Dobre wartości tego wskaźnika mieszczą się w przedziale od 0 do 0,1. Wartości pomiędzy 0,1 a 0,25 oznaczają średnią stabilność układu strony. Zaś wskaźniki powyżej 0,25 wymagają pilnej optymalizacji. Skutkiem wysokiej wartości CLS są przypadkowe kliknięcia wynikające z nagłego przesunięcia na stronie.

Mogą Ci się spodobać

Więcej od tego samego autora